Közeledtek az álláspontok a GDL (Német Mozdonyvezetők Szakszervezete) és a Deutsche Bahn között a héten indult sztrájk alatt, így bő egy hónapig biztosan nyugalom lesz, miközben tárgyalnak.
2024. január 23-án újabb sztrájkba kezdtek a vasutasok, terveik szerint az utóbbi évtizedek leghosszabb és legdrágább sztrájkjába. Az eredeti célkitűzés szerint hétfőn – január 29-e – este 18:00 óráig tartott volna a munkabeszüntetés a Deutsche Bahn érdekeltségeinél. Az időpontválasztás azért is érdekes, mert a sztrájk után még sok vonalon és menetrendnél napokig tart, mire helyreáll valamennyie a káosz. A sztrájk természetesen nemcsak a személyszállítást, de a teherszállítást is érinti, és naponta 25 millió eurós kárt okoz.
Mit akarnak a vasutasok?
A vasutasok egy nagyon világos követeléssel álltak elő még 2023 novemberében: 2028-tól munkaidő keret csökkentést akartak, heti 38 óráról, heti 35 órára, miközben a bérük nem csökken. A cég egyik ellenérve, miszerint akkor több munkavállalóra lenne szükség, márpedig a munkaerő felvétel már most is problémákba ütközik, rávilágított a vasutasok követelésének lényegére: a túlterheltség csökkentése volt a céljuk, még amellett is, hogy nominálisan nem emelkedik a bérük.
Mit akar és mit ajánl a Deutsche Bahn?
A cég pénzt és juttatásokat ajánlott, de voltak azért trükkjeik is, például, hogy a béremelést több részletben kivitelezve, különböző feltételekhez kötve tárták a másik fél elé. A cég teljesen elzárkózott a heti 35 órára csökkenő munkaidőtől, de a sztrájkok hatására elkezdtek rugalmasabban hozzáállni a kérdéshez: 2024 augusztusától ajánlottak 4.8%-os béremelést, melyek 2025-ben további 5%-os béremelés követ, és 2026-tól választhatnak a dolgozók, hogy még további 2,7%-os béremelést kérnek-e, vagy heti egy órával – 38-ról 37-re – csökkenthetik a saját munkaidejüket.
Siker?
Ezt a GDL először elutasította, mert a cég olyan kitételt tett még a munkaidőcsökkentés mellé, hogy az csak akkor lehetséges, hogy ha lesz elég munkavállaló (az adott területen), de szombaton eljutottak oda a felek, hogy már megvan az az alap, amin folytatni lehet a tárgyalásokat. Így a Német Mozdonyvezetők Szakszervezete közölte, hogy a sztrájkot előbb lezárják – hétfőn este 18:00 helyett már hajnali 2-kor, a teherszállítás esetében pedig már vasárnap -, és folytatják a tárgyalást.
Fontos eredmény, hogy március 3-ig úgynevezett békekötelezettség van érvényben, így ezen időszak alatt biztosan nem lesz sztrájk.