Hétfőtől ismét sztrájk lesz a pécsi helyi közösségi közlekedésben

Pécsi buszvezetők sztrájkja

Továbbra sem voltak eredményesek a pécsi helyi közösségi közlekedési vállalat, a Tüke Busz Zrt. és az érdekképviselet közötti bértárgyalások, így jövő héten ismét – idén már harmadszor – tart munkabeszüntetést a társaságnál működő Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ).

A vállalatnál dolgozó autóbusz-vezetők többségét tömörítő érdekképviselet vezetője, Dobi István a SZAKSZ közösségi oldalán jelezte: hétfőtől négy napon át zajló sztrájk indul, mert a vállalat vezetése a munkabeszüntetés megkezdéséig nem ül már velük tárgyalóasztalhoz.
A szakszervezet a sztrájkkal továbbra is 20 százalékos alapbéremelést kíván elérni a társaság által biztosított 18,5 helyett, viszont amennyiben március 7-ig nem lesz megegyezés „a SZAKSZ a bérkövetelését 25 százalékra módosítja” – hívta fel bejegyzésében a figyelmet az elnök.
A zömében dízelüzemű, kisebb részt elektromos hajtású buszokkal végzett helyi közösségi közlekedésben a Tüke Busz Zrt. pénteki, MTI-hez eljutatott közleményében azt írták, hogy március 4-i sztrájkmenetrendben 1738 járat indításával, a normál menetrendhez képest összesen 146 járattal kevesebbel, míg március 5-én, 6-án és 7-én a napi 1363 járat indításával, a normál menetrendhez képest 521 járattal kevesebbel biztosítható az elégséges szolgáltatás.
A társaság továbbra is fontos feladatként kezeli majd a város ipari parkjaiban működő, illetve a kiemelt foglalkoztatók dolgozóinak a műszakváltásokhoz igazodó szállítását, és arra törekednek, hogy a pécsiek minden lehetséges felületen pontos tájékoztatást kapjanak az elégséges menetrendi szolgáltatásról. Minden megállóba figyelemfelhívó tájékoztatást helyeztek ki, a társaság honlapján, a tukebusz.hu-n is részletes sztrájkmenetrendet tettek közzé – közölte a busztársaság.
A mostani sztrájk már a harmadik lesz idén, hiszen a SZAKSZ január és február végén is két-két napos sztrájkot tartott. Előbbit követően a társaság vezérigazgatója saját hatáskörben döntött úgy, hogy 18,5 százalékos azonnali és 2024 januárig visszamenőlegesen alapórabér-emelést hajt végre.
A sztrájkmenetrendet a Tüke Busz Zrt. honlapján, a www.tukebusz.hu oldalon lehet figyelemmel követni, továbbá a Google térképalkalmazás útvonaltervezőjét is frissítették a sztrájkmenetrenddel és figyelemfelhívással, így azok is pontosan megtervezhetik utazásukat, akik ezt az alkalmazást használják – tudatta a buszvállalat.
Az éves átlagban 387 alkalmazottat, ezen belül 238 autóbusz-vezetőt foglalkoztató Tüke Busz 100 százalékos önkormányzati tulajdonú cég, amely 160 – zömében gázolaj, kisebb részt elektromos hajtású – járművel látja el a közösségi közlekedési feladatokat Pécsen.
A 2022. évi eredménykimutatása szerint a nettó árbevétele 2,5 milliárd forint, adózott eredménye 13 millió forint volt.

Frissítés: 2024. március 7.

Eredménytelen volt az idei harmadik sztrájk is a pécsi helyi közösségi közlekedésben, mert a munkáltató nem volt hajlandó tárgyalni a szakszervezettel. Utóbbi ezért visszatér eredeti bérköveteléséhez – jelentette be a munkabeszüntetést meghirdető Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) elnöke csütörtökön.

Dobi István, a Tüke Busz Zrt. mellett működő és a sofőrök többségét tömörítő érdekképviselet elnöke a szakszervezet közösségi oldalán azt írta: a SZAKSZ visszaállítja eredeti bérkövetelését, így az autóbuszvezetők számára a munkáltató által bevezetett 18,5 helyett 25 százalékos alapbéremelést tart elfogadhatónak.
Az elnök a bejegyzéshez csatolta annak a levélnek a másolatát, amelyben minderről a társaság vezérigazgatóját tájékoztatja, és arra kéri őt, hogy „a további munkabeszüntetések elkerülése céljából (.) mielőbb tűzze ki a bértárgyalások következő időpontját”. Az elnök levelében jelezte az is, hogy az érdekképviselet március 22-én határoz arról, mikor és milyen nyomásgyakorlást alkalmaz a bérkövetelés teljesülése érdekében.
A Tüke Busz Zrt.-nél az MTI érdeklődésére nem nyilatkoztak, várhatóan pénteken ad ki közleményt a társaság a munkabeszüntetéssel kapcsolatban.
A héten zajló sztrájk már a harmadik az idén, hiszen a SZAKSZ január és február végén is két-két napos sztrájkot tartott. A szakszervezet ennek során a kezdeti 25 százalékos alapbéremelési követelését 20-ra csökkentette.
A februári sztrájkot követően a társaság vezérigazgatója saját hatáskörben döntött úgy, hogy a korábbi tárgyalásokon bejelentettnél valamivel magasabb, de nem 20, hanem csak 18,5 százalékos azonnali és 2024 januárig visszamenőleges alapórabér-emelést hajt végre.
Az éves átlagban 387 alkalmazottat, ezen belül 238 autóbusz-vezetőt foglalkoztató Tüke Busz 100 százalékos önkormányzati tulajdonú cég, amely 160 – zömében gázolaj, kisebb részt elektromos hajtású – járművel látja el a közösségi közlekedési feladatokat Pécsen.
A társaság nettó árbevétele 2022-ben 2,5 milliárd forint, adózott eredménye 13 millió forint volt.

Frissítés: 2024. március 8.

A pécsi Tüke Busz Zrt. vezetése az általa javasolt és végrehajtott 18,5 százalékos bér- és keresetfejlesztés szerint kötne bérmegállapodást az idei évre az érdekképviselettel. A szakszervezet 25 százalékos emelést akar elérni és újabb nyomásgyakorlást helyezett kilátásba – közölték a felek a héten négy napon át zajló sztrájk után, pénteken.

A pécsi közösségi közlekedési feladatokat ellátó, önkormányzati tulajdonú Tüke Busz Zrt. pénteken azt követően adott ki közleményt, hogy eredménytelen volt az idei harmadik – hétfőtől csütörtökig zajló – sztrájk is, amelyet a sofőrök többségét tömörítő Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) hirdetett meg.
A Tüke Busz közleményében azt írta, hogy a sofőrállományának „jelentős többsége” a sztrájk napjain is dolgozott, így a buszok az elégséges szolgáltatást meghaladó menetrend szerint közlekedtek: a sztrájkkal érintett négy napon a normál menetrendben 1884 járat közlekedett volna, ezzel együtt hétfőn 1804, kedden 1574, szerdán 1564, csütörtökön 1576 járat indult.
Az érdekképviselet a kezdeti 25 százalékos alapbéremelési követelését az elmúlt hónapokban 20-ra csökkentette. Február végén a Tüke Busz Zrt. vezérigazgatója saját hatáskörben úgy döntött, hogy a korábbi tárgyalásokon az általa bejelentettnél valamivel magasabb, de még mindig csak 18,5 százalékos azonnali és 2024 januárig visszamenőleges alapórabér-emelést hajt végre.
Dobi István, a SZAKSZ elnöke a szakszervezet közösségi oldalán a cég pénteki közleményének kiadását követően arra hívta fel a figyelmet, hogy a Tüke-sofőrök több mint hetven százaléka támogatja a SZAKSZ bérharcát és a „munkabeszüntetést érintő járatok hatvan százaléka nem indult el” a sztrájk négy napja alatt.
Az elnök szerint az autóbuszvezetők jelentős többsége egyetértett a SZAKSZ bérfejlesztési követelésével, és emlékeztetett egy nappal korábbi bejelentésére, miszerint mostantól nem a 20, hanem 25 százalékos, tehát további 6,5 százalékos alapbéremelés elérése a cél.
Dobi István korábban jelezte: azért állítják vissza eredeti követelésüket, mert a cég vezetése a legutóbbi sztrájk ideje alatt nem is tárgyalt a szakszervezettel. Ha ez a továbbiakban is így marad és nem lesz megegyezés, abban az esetben nem kizárt, hogy még az önkormányzati választások előtt újabb nyomást gyakorolnak a tulajdonosra, illetve a munkáltatóra – húzta alá az elnök a bejegyzésében.
Az éves átlagban 387 alkalmazottat, ezen belül 238 autóbusz-vezetőt foglalkoztató Tüke Busz 100 százalékos önkormányzati tulajdonú cég, amely 160 – zömében gázolaj, kisebb részt elektromos hajtású – járművel látja el a közösségi közlekedési feladatokat Pécsen.
A társaság nettó árbevétele 2022-ben 2,5 milliárd forint, adózott eredménye 13 millió forint volt.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Fel