A Szolidaritás Autóbusz-Közlekedési Szakszervezet – rövid nevén SZAKSZ – elnöke, Dobi István, még 2023. december 27-én jelezte a szakszervezet weboldalán a „Döntés a Ti kezetetekben van!” felhívással, hogy a bérharcuk 25%-os követelését csak abban az esetben fogják a MÁV-Volán csoport vezetőség elé tárni, ha ennek a követelésnek az autóbuszvezetőknél megvan a 60%-os támogatottsága.
Most, a Népszavának adott interjúban Dobi István közölte, hogy eddig 5107 Volánbusz sofőr írta alá a felhatalmazást a 10400 főből, így jelenlegi állás szerint még körülbelül 900 autóbusz vezetőtől várják a január 16-ai bértárgyalásig az aláírást. Így meglesz a 25%-os bérfejlesztési igényük 60%-os támogatottsága, ami nélkül nem fognak sztrájkszervezésbe fogni.
A helyzetet jócskán árnyalja az, hogy a SZAKSZ-nak 2600 tagja van, tehát az aláírók között már tényszerűen ott vannak a más szakszervezethez tartozók és azok is, akik semmilyen szakszervezethez nem csatlakoztak.
Dobi István szerint megfigyelhető a széthúzás is a szakszervezetek között: állítása szerint azzal riogatják a buszvezetőket, hogy az aláírókat – ha a lista a főnök kezébe kerül – a cég később szankcionálni fogja.
Dobi István kiemelte, hogy a kiharcolt béremelést természetesen nemcsak a szakszervezet tagjai kapják meg, a sztrájk alapjog, továbbá a nagy számban összefogó munkavállalókat úgysem tudják kirúgni.
A Mozdonyvezetők Szakszervezete már jelezte a szolidaritását az autóbuszvezetőkkel, és készülnek az inflációt meghaladó, 18%-os béremelés-követelésük tárgyalására is.
A Népszava emlékeztet: a KSH szerint 2023-ban az éves infláció 17,6%-os volt.
Frissítés: (2024. január 16. 13:34) Január 16-áig a buszvezetők 58%-a írta alá a támogató ívet, így a hizányzó 900 aláírásból még 871 került rá a dokumentumokra. A Népszava értesülése szerint a SZAKSZ ezt a számot és arányt már megfelelőnek tartja a bértárgyalásokon való erőfelmutatáshoz. Ha nem lesz megegyezés a MÁV-Volán Csoportszintű Érdekegyeztető Tanácsülésen (CSÉT), akkor január végén újabb autóbuszvezető sztrájk jöhet.