Talán úgy tűnik, hogy a Bizalmi.hu – n ismételjük magunkat, de igazából nem tudjuk elégszer mondani, hogy a szakszervezeti tisztségviselők, és tagok képzése mindennél fontosabb.
De milyen képzést érdemes tartani? Igazából bármilyet amit a szakszervezet hasznosítani tud. Rendkívül hasznos oktatás ötleteket találhatsz az oldalunkon is, amik alap, valamint innovatív lehetőségeket is biztosítanak, de lássunk erre példát, ami kicsit ki is tekint a szakszervezeti keretekből, de legalább annyira fontos.
MUNKAVÉDELEM
Bár a téma nem szorosan kapcsolódik a szakszervezetekhez, inkább a Munkavédelmi bizottság és az Üzemi Tanács hatáskörébe tartozik, de nagyon gyakori, hogy a három munkavállalói képviselet összefonódik, a képviselőik között átfedés van, ezért érdemes időt, energiát, költséget szánni a témára. A munkavédelem, munkaegészség, munkabiztonság rendkívül fontos, és éppen ezért nem is baj, sőt támogatandó, ha a munkavédelmi bizottság és a szakszervezet között „átjárás” van
Szeptember 16 -án egy három napos képzés keretein belül Kapás Zsolt, a Vegyiprop Kft. munkatársa, munka-és környezetvédelmi szakértő tartott színvonalas és érdekfeszítő képzést a Fém- és Gépipari Munkástanácsok Országos Szövetségének égisze alatt az autóipari szakszervezetek képviselőinek és tagjainak, Balatonföldváron a Munkavédelmi és szakszervezeti munka sajátosságai és ezek kapcsolatrendszere témakörben.
Kapás Zsolt előadásának első része a munkavédelem és a szakszervezetek közötti kapcsolat, valamint a két terület sajátosságait vizsgálta. Az előadás során részletesen bemutatta, hogyan kapcsolódik a munkavédelem a szakszervezetek tevékenységéhez, és miként működnek ezek a munkavállalók érdekeinek képviseletében.
De miért is fontos a munkavédelem?
A munkavédelemmel foglalkozni kiemelkedően fontos mind a munkavállalók, mind a munkáltatók szempontjából, mert ez alapvetően meghatározza a biztonságos és egészséges munkakörnyezetet, éppen ezért szükséges a munkavédelmi képviselők képzése és a munkavédelemmel foglalkozni.
A munkavédelmi képviselőket a szakszervezeti képviselőkhöz hasonlóan öt évente választják a munkavállalók teljes létszámából, a legalább 20 főt foglalkoztató munkahely esetén.
A munkavédelmi képviselő választása fontos része a vállalati munkavédelmi rendszernek, és jelentős hatással van a munkahelyi biztonságra és egészségvédelemre. Munkáltatói szempontból a folyamat átlátható és törvényes lefolytatása kulcsfontosságú. A választás célja, hogy biztosítsa a munkavállalók érdekképviseletét a munkavédelem terén.
20 fő vagy afeletti alkalmazottat foglalkoztató munkahely esetén kötelező a munkavédelmi képviselő kiválasztása, az ennél a létszámnál kevesebb alkalmazottal működő cégeknél ez a lehetőség opcionális.
(A munkavédelmi képviselő kiválasztásának jogi szabályozását a 1993. évi XCIII. törvény a munkavédelemről 70/A.§-a tartalmazza, ami a 2024-es év elejétől az eddigieket kiegészítő további tartalommal bővült. Így a jelenleg érvényben lévő szabályozás értelmében a munkavédelmi képviselő kiválasztása a munkáltató kötelessége, és a választást a kötelezettség érvényességétől számított 6, előző képviselő megbízatásának lejárta esetén 3 hónapon belül le kell bonyolítani. A kijelölt munkavédelmi képviselő legfeljebb 5 évig láthatja el munkavédelmi feladatkörét. A rendelet (1b) pontja értelmében a munkáltatónak figyelemmel kell kísérnie a képviselői mandátum időbeli alakulását. Tekintettel arra, hogy a választási eljárás időigényes, ajánlatos időben elkezdeni annak lebonyolítását annak érdekében, hogy hatékonyan teljesíteni tudja ezt a kötelezettséget.)
Csakúgy, mint a szakszervezetek esetében, a megválasztott munkavédelmi képviselőt érdemes keresni, ha a munkavállaló bármi olyat tapasztal, ami veszélyezteti a munkabiztonságot, munkaegészséget, és kérheti, sőt kérje is, az általa felvetett probléma vagy baleset részleteinek kivizsgálását.
Az előadás második részében szintén egy nagyon fontos témát érintett az előadó, amit mi is újra és újra előhozunk: a kommunikáció fontossága.
Az előadás címe: Érdekérvényesítési közben elkövetett klasszikus kommunikációs hibák bemutatása, elemzése
Erről hosszú, hosszú oldalakon lehetne beszélni. Kommunikáció során, főleg, ahol két vagy több fél kommunikál egymással, rengeteg hibát lehet elkövetni, és tudjuk jól, amit el lehet rontani azt többnyire el is rontják.
A kommunikációt, kommunikációs technikákat folyamatosan fejleszteni kell, fejleszteni érdemes, mert minden tárgyalási helyzet más és más, más technikát kell alkalmazni.
Az érdekérvényesítés során előforduló klasszikus kommunikációs hibák gyakran
- gyengítik a cél elérését,
- feszültséget keltenek a felek között,
- vagy elterelik a figyelmet az eredeti problémáról.
Az ilyen hibák felismerése és elemzése lehetséges a tárgyalások és megbeszélések lebonyolításában. Nézzünk néhány példát mik lehetnek ezek:
-Túlzott érzelmi reakciók
Az érdekérvényesítő helyzetek gyakran feszültséget okoznak, ami könnyen érzelmi túlfűtöttséghez vezethet. Ilyen esetekben a felek elveszíthetik a tárgyilagosságot, ami akadályozza az érdemi megbeszélést.
-Az üzenet félreérthetősége
Az egyik gyakori hiba a pontatlan, félreérthető üzenetek küldése. Ha az üzenet nem egyértelműen van megfogalmazva, akkor a másik fél nem érti meg az igazi igényeket vagy követelést.
-Az aktív hallgatás hiánya
Gyakori hiba, hogy az érdekérvényesítő nem hallgatja meg kellően fél a másik fél álláspontját, ami feszültséget kelt és elzárja az utat a kölcsönös megértés előtt.
-Túlzott dominancia és agresszió
A túlságosan domináns vagy agresszív kommunikációs stílus elnyomja a másik felet, és védekező vagy akár ellenséges reakciókat válthat ki.
-Nem megfelelő tesztbeszéd és nonverbális jelek
A testbeszéd és a nonverbális jelek számos módja – pl. arckifejezés, testtartás – kulcsfontosságúak az érdekérvényesítési helyzetekben. A nem megfelelő testbeszéd gyakran feszültséget vagy bizalmatlanságot kelt.
-Monológ vagy domináns beszélgetés
Az egyik gyakori kommunikációs hiba, amikor az egyik fél túl sokat beszél, és nem ad teret a másiknak.
Elmondhatjuk, hogy az érdekérvényesítés során a klasszikus kommunikációs hibák elkerülése kulcsfontosságú a sikeres tárgyalások érdekében.
Az érzelmek kontrollálása, az egyértelmű kommunikáció, az aktív hallgatás és a tiszteletteljes, nyitott hozzáállás segít abban, hogy a felek kölcsönösen megértsék egymást, és hatékony megoldásokat találjanak. Ha ezekre a hibákra figyelünk, javíthatjuk az érdekérvényesítés hatékonyságát, és elkerülhetjük a felesleges konfliktust.
A munkavédelem témaköre ma Magyarországon legalább annyira háttérbe szorul, mit a szakszervezetek munkavállalók jogaiért való küzdelme.
Sajnos nagyon sok olyan munkáltató van ahol a munkabiztonság, a munkavédelem nem megfelelően működik, vagy egyáltalán nem működik, nem tartják be a szabályokat.
Segítünk, hogy hol lehet tájékozódni, ha úgy érzed, hogy nem jól vagy egyáltalán nem működik a munkavédelem intézménye a munkahelyeden.
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=99300093.tv