A délnyugat-szlovéniai Koper-Divaca vasútvonalat építő négy török vállalat dolgozói február 15-től sztrájkba lépnek, béremelést és az elmaradt túlórák kifizetését követelik – közölte szerdán a szlovén építőipari dolgozók szakszervezete.
Oskar Komac, a szakszervezet vezetője a sajtónak elmondta: a négy vállalatnál több mint 500 török munkás dolgozik, a csütörtöki munkabeszüntetés pedig olyan kulcsfontosságú munkahelyeken zajlik, amelyek miatt várhatóan más építkezések is le fognak állni azon a napon.
A Koper-Divaca vasútvonal 27 kilométer hosszú szakaszán épít második vágányt a szlovén Kolektor CPG vállalat és török partnerei, a Yapi Merkezi és az Özaltin. A munkálatok 2021-ben kezdődtek, és a tervek szerint 2025 végéig tartanak. A vasútvonal teljes szakaszának megépítése 628,3 millió euróba kerül.
A sztrájkot az előzte meg, hogy egy külföldi munkavállalókat segítő szlovén civil szervezet az elmúlt hónapokban többször figyelmeztetett a munkavállalói jogok megsértésére.
A Delavska Svetovalnica szerint a munkavállalók a megengedettnél jóval több túlórát vállaltak, munkáltatóik nem fizettek utánuk társadalombiztosítási járulékot és nem jelentették megfelelően a munkahelyi baleseteket.
A szervezet tavaly ősszel büntetőfeljelentést is tett a Yapi Merkezi és alvállalkozója, a Türkcan ellen a munkajog megsértése miatt.
A Yapi Merkezi akkor azzal védekezett, hogy a tartózkodási és munkavállalási engedélyeket nem adták ki elég gyorsan a szlovén hatóságok ahhoz, hogy a munkát határidőre el tudják végezni.
A múlt hónapban a kormány úgy döntött, hogy a Koper-Divaca projektben dolgozó külföldiek engedélykérelmeit elsőbbségben kezeli.
A civil szervezet szerint azonban a döntéssel a „kormány csak új munkásokat akar szerezni a Koper-Divaca projekt számára, hogy gyorsan pótolni tudják azokat, akiket teljes fizetés nélkül küldtek vissza Törökországba”.
Az infrastrukturális minisztérium tagadta a vádakat, mondván, hogy az engedélyek gyorsabb feldolgozása „csökkentené a vállalkozók motivációját arra, hogy olyan gyakorlatokat folytassanak, amelyek a munkavállalók jogainak megsértéséhez vezetnek”.
Goran Lukic, a civil szervezet munkatársa Robert Golob miniszterelnökhöz intézett nyílt levelében nemrég azt írta: a Yapi Merkezi alvállalkozója, a Türkcan török munkásai tavaly azért fordultak a civil szervezethez, mert havi 300-372 órát dolgoztak a Koper-Divaca vasútvonal építésén, amely egy állami finanszírozású projekt, miközben nem kapták meg a nekik járó túlórákért cserébe az extra juttatásokat és bónuszokat.
Mivel Szlovénia és Törökország nem rendelkezik szociális biztonsági megállapodással, a Szlovéniában dolgozó török munkavállalók jogállását a szlovén és az uniós jog szabályozza. Szlovéniában ez heti 40 órás munkaidőt és további legfeljebb 20 óra túlórát jelent havonta, ami kevesebb mint 200 óra egy hónapban – írta Lukic.
A munkálatokat végző négy török vállalat alkalmazottai két hónappal ezelőtt alapítottak szakszervezetet, és csatlakoztak a szlovén építőipari dolgozók szakszervezetéhez.
A szakszervezeti szövetség hétfőn jóváhagyta a sztrájkköveteléseket, de a sztrájk kezdetéig hajlandó tárgyalásokat folytatni a kompromisszum elérése érdekében.
Frissítés: 2024. 02. 15.
Lemondták a sztrájkot a Koper-Divaca vasútvonalat építő török munkások a sikeres tárgyalásokat követően
A délnyugat-szlovéniai Koper-Divaca vasútvonalat építő négy török vállalat dolgozói nem lépnek sztrájkba február 15-től, mivel gyakorlatilag minden követelésük teljesült – közölte a szlovén építőipari dolgozók szakszervezete szerdán.
Az aláírt megállapodás 15-18 százalékos béremelést, távolléti díjat, valamint márciusban kifizetendő egyszeri, nettó 150 eurós teljesítménybónuszt tartalmaz.
Az eddig teljesített túlórákat felül fogják vizsgálni, és az esetlegesen szabálytalanságokat azonnal orvosolni fogják. A szakszervezetek és a munkaadók a továbbiakban foglalkozni fognak az egészségügyi, biztonsági és lakhatási feltételek javításával is – olvasható a közleményben.
A Koper-Divaca vasútvonal 27 kilométer hosszú szakaszán épít második vágányt a szlovén Kolektor CPG vállalat és török partnerei, a Yapi Merkezi és az Özaltin, valamint ezek két alvállakozója, az YM Construction és a Yorpol. A munkálatok 2021-ben kezdődtek, és a tervek szerint 2025 végéig tartanak. A vasútvonal teljes szakaszának megépítése 628,3 millió euróba kerül.
A négy török vállalatnál több mint 500 török munkás dolgozik, akik két hónappal ezelőtt alapítottak szakszervezetet, és csatlakoztak a szlovén építőipari dolgozók szakszervezetéhez.
A szakszervezeti szövetség egy hete hirdette meg a sztrájkot, követelve a túlórák kifizetését, valamint 30 százalékos béremelést február 1-jétől.
A Delavska Svetovalnica külföldi munkavállalókat segítő szlovén civil szervezet az elmúlt hónapokban többször figyelmeztetett a munkavállalói jogok megsértésére.
A civil szervezet szerint a munkavállalók a megengedettnél jóval több túlórát vállaltak, munkáltatóik nem fizettek utánuk társadalombiztosítási járulékot, és nem jelentették megfelelően a munkahelyi baleseteket.
A szervezet tavaly ősszel büntetőfeljelentést is tett a Yapi Merkezi és korábbi alvállalkozója, a Türkcan ellen a munkajog megsértése miatt.
A 2TDK nevű vállalat, amely az állami finanszírozású Koper-Divaca vasútvonal építéséért felelős, üdvözölte a sztrájk lemondását. „Örülünk, hogy a tárgyalások sikeresek voltak, és hogy a kölcsönös párbeszéd közös megoldáshoz vezetett” – írták.
MTI