Január 28-29-én lezajlott a kétnaposra tervezett buszvezetői sztrájk, melyet a SZAKSZ szervezett.
Autóbuszvezetők sztrájkja – eredmények
A SZAKSZ Facebook oldalán a hozzászólásokban is lehetett követni a sztrájk kiterjedtségét. A sztrájk támogatottságának felmérésekor Dobi István szakszervezeti elnök azt mondta, hogy szeretné, ha a buszvezetők 60%-a támogatná a sztrájkot. 58% alá is írta a támogató nyilatkozatot a kitűzött határidőig, és úgy tűnik, hogy legalább ennyien sztrájkoltak is ezen a két napon.
A vasárnap afféle „jelmezes főpróbaként” volt megtervezve, kisebb fennakadásokkal, de a hétfő igen erősre sikeredett a járatkimaradásokat tekintve.
Buszvezetők kommentjei a SZAKSZ Facebook oldaláról:
„ZALAEGERSZEG : HELYIJÁRAT az összes kijelölt járat KIHAGYVA (130 járat) 2024 01 29 ÉN. Ezúton meg köszönöm a kollégáimnak a hozzá állást a Mai napon( SZTRÁJK NAPJÁN) BÜSZKE VAGYOK RÁTOK.!!!!!!!”
„Meglepően sokan álltunk meg, olyanok is akikről soha nem gondoltam volna! Ráadásul azon a két járaton amit vinni kellett egyetlen utas sem volt aki duzzogott volna, sőt szinte kivétel nélkül drukkoltak!!!!!! Lehet hogy kezdenek felébredni az emberek…!!!”
„Tudjátok, mikor az utas meglátja a SZTRÁJK feliratot a szélvédőn és úgy száll fel a buszba, hogy biccent egyet és ez az egyetlen szó hagyja el a száját, hogy „Kitartást!”, az érzés felülmúlhatatlan!!! „
Volánbusz: az autóbusz-vezetők 56 százaléka nem vette fel a munkát hétfőn
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) január 28-29-ére szervezett munkabeszüntetésének második napján a hétfőre munkavégzésre vezényelt autóbusz-vezetők 56 százaléka, míg a teljes munkavállalói létszámnak 21 százaléka vett részt a sztrájkban – közölte a Volánbusz Zrt. hétfőn az MTI-vel.
A közleményben hangsúlyozták: a MÁV-VOLÁN-csoport továbbra is a bérmegállapodás mielőbbi megkötésére törekszik, a tárgyalások már kedden folytatódnak.
Az adatok vármegyénként jelentős különbségeket mutatnak. Van, ahol az autóbusz-vezetői állománynak csak 7 százaléka, míg a hétfői munkavégzésre vezényelt autóbusz-vezetők 12 százaléka vélte úgy, hogy a folyamatban lévő tárgyalásoknál célravezetőbb a munkabeszüntetés. Az egyéb fizikai, illetve a szellemi munkavállalóknak a 6 százaléka vett részt a sztrájkban országosan – írta a közlekedési társaság.
A MÁV-VOLÁN-csoport és a Volánbusz vezetése továbbra is elkötelezett abban, hogy a lehető leghamarabb megkösse a 2024-re vonatkozó bérmegállapodást a munkavállalókkal – hangsúlyozták a közleményben.
A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) Facebook-oldalán megjelentek szerint hétfőn az autóbuszvezetők mellett a karbantartók is részt vettek a munkabeszüntetésben. A munkavállalói szervezet azt jelezte, hogy a sztrájk támogatottsága elérheti a 75-80 százalékot a munkavállalók körében.
A SZAKSZ a tavaly december 10-11-i munkabeszüntetés után idén január 28-29-ére hirdetett újabb sztrájkot a 2024-re szóló bértárgyalások felgyorsítása érdekében.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium január 17-i tájékoztatása szerint Lázár János miniszter egy 3 éves időszakra szóló bérfejlesztési ajánlatot tett a MÁV-Volán-csoport munkavállalóinak. Az ajánlat szerint a bérfejlesztési ciklus alatt a cégcsoport munkavállalóinak alapbére átlagosan legalább 25 százalékkal – az éves bértárgyalások függvényében akár ennél is nagyobb mértékben – növekedne, míg a bérfejlesztési időszak első évben, 2024-ben egységesen havi 70 ezer forinttal nőne a vállalatcsoport minden munkavállalójának alapbére, ez átlagosan 16,8 százalékos béremelést jelent.
A SZAKSZ a bértárgyalás legutóbbi, január 23-i fordulóját eredménytelennek ítélte. Az érdekképviselet a korábbi 25 százalékos, vagy fejenként havi 112 500 forintos keresetfejlesztési igényét havi 90 000 forintra módosította, amit a bértárgyalás során nem tudott a munkáltatóval elfogadtatni.
A szakszervezet folyamatosan hírt adott az országszerte sztrájkoló buszvezetőkről:
A Népszava értesülései szerint a köztévéből tájékozódó utasokat meglepte a sztrájk, nem tudtak róla, úgy egyébként pedig helyszíni riportjukból kiderült, hogy a kiszámíthatatlanság a sztrájk ideje alatt minden utast érintett. Somogyi helyszíni jelentésükből pedig kiderült, hogy az utasok, bár hátrányosan érintette őket a sztrájk, támogatták is a buszvezetők kiállását.
A tervek szerint ma, azaz január 30-án ülnek újra tárgyaló asztalhoz a felek, amihez meg is érkezett Lázás János miniszter – eddig is érvényes – ajánlata:
A SZAKSZ és a munkavállalók szerint elfogadhatatlan a 3 éves „keretszerződés”, ők kizárólag erre az évre vonatkozó ajánlatot és megegyezést akarnak, magasabb összegekkel.
Frissítés: 2024. január 31.
Kedden történelmi, három évre szóló bérmegállapodást írtunk alá a MÁV-VOLÁN-csoport munkavállalóit tömörítő szakszervezetekkel, pontosabban csak héttel a kilencből: két Volánbusz-szakszervezet időt kért az ajánlat megvitatására – közölte az építési és közlekedési miniszter szerdán a Facebook-oldalán.
Lázár János azt írta: szerdán az egyikük, a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) jelezte, hogy szintén aláírja a megállapodást.
Hangsúlyozta, hogy a döntés a munkavállalók érdekét szolgálja, hiszen a megállapodás elfogadásával a Volánbusz-dolgozók 3 év alatt legalább 28,4 százalékos béremelést kaphatnak, amiből már az idén 17 százalékos béremelés jár a 600 ezer forintos alapbérrészig, ez legalább 70 ezer forintot jelent mindannyiuknak.
A buszsofőrök esetében ez 20 százalék feletti béremelést jelent csak az idei évben, a további évekre pedig jogi garanciát arra, hogy a bérük biztosan az infláció felett fog növekedni – tette hozzá a tárcavezető.
„A bérmegállapodáshoz január 31. éjfélig még a másik szakszervezet is csatlakozhat, hogy a Volánbusz-dolgozók már januártól megkapják a magasabb bérüket. Én az utolsó percig várom őket” – fogalmazott Lázár János.
Erre a megállapodásra reagált a SZAKSZ is:
Végül megszületett a megállapodás 2024. január 31-én
Volán-szakszervezet: a két munkabeszüntetés nélkül nem lehetett volna ilyen bérajánlatot elérni
A két, kiemelkedően sikeres volánbuszos munkabeszüntetés nélkül nem lehetett volna ilyen bérajánlatot elérni a MÁV-Volán-csoportnál a Szolidaritás Autóbusz Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) szerint, amely utolsóként, szerdán csatlakozott a megállapodáshoz. A bérmegállapodás aláírását pedig azzal indokolták, hogy anélkül nem lett volna bérfejlesztés a Volánbusznál.
A SZAKSZ közleményében kiemelte, álláspontjuk szerint a két, kiemelkedően sikeres volánbuszos munkabeszüntetés nélkül nem lehetett volna el ilyen bérajánlatot elérni, így a szakszervezet a végső mértékeket a saját sikereként könyveli el, és úgy véli, bebizonyította, hogy lehet Magyarországon a közlekedési szektorban is érdemi sztrájkot megvalósítani. A SZAKSZ a bértárgyalásokon elment a falig, és komoly eredményeket ért el – írták.
A közleményben felidézték, hogy a megállapodás alapján a munkáltató 2024. január 1-ig visszamenőlegesen 600 000 forintos alapbérig alanyi jogú, 17 százalékos béremelést hajt végre, amelynek összege nem lehet kevesebb 70 000 forintnál. A 600 000 forint alapbér felett az alanyi jogú béremelés mértéke egységesen 102 000 forint. Ez autóbuszvezetők esetében a pótlékokkal együtt meghaladja a 20 százalékos mértéket is.
Megjegyezték, ezzel a köztulajdonban működő közszolgáltató szférában a MÁV-Volán cégcsoportnál növekszik a legmagasabb mértékben a bér az idén.
A szakszervezet közleményében kitért arra, a serdai, utolsó tárgyalási fordulón – a MÁV Zrt., a Volánbusz Zrt. és a társszakszervezet képviselőivel – a felek megállapodtak abban is, hogy különös tekintettel a Volánbusz várható átalakítására, a bekövetkező integrációra, felülvizsgálják a bérek struktúráját és a kollektív szerződést. A megállapodás garantálja, hogy a rákövetkező két évben az inflációt is figyelembe véve nő a foglalkoztatottak keresete – jegyezték meg.